ΕΙΔΗΣΕΙΣ

23/3/15

Τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ που δεν πετάνε .


 Δημιουργηθηκε  στις Δευτέρα, 23 Μαρτίου 2015
Γράφτηκε από τον/την gnikitas


Για το  ΕΚΑΒNews : Δημήτρης Ι . Γάλλος



Στη χώρα μας είναι να απορεί κανείς με αυτά που γίνονται. Ένα από τα παράλογα είναι και οι αεροδιακομιδές τις οποίες επί μονίμου βάσεως εκτελούν οι Ένοπλες Δυνάμεις και ειδικότερα η Πολεμική Αεροπορία καθώς και η Αεροπορία Στρατού με αποτέλεσμα την τεράστια καταπόνηση των πτητικών μέσων και τη σπατάλη πόρων (συντήρηση, καύσιμα, προσωπικό). 

Την ίδια στιγμή το Eθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας διαθέτει ελικόπτερα τα όποια όμως δεν πετάνε εξαιτίας των παλαιότερων ατυχημάτων που έχουν λάβει χώρα. Εκ τότε ουδείς πολιτικός ή φυσικός προϊστάμενος του ΕΚΑΒ προνόησε στην αγορά νέων ελικοπτέρων ή και αεροσκαφών προκειμένου να εκτελούνται με ασφάλεια και επιτυχία οι αεροδιακομιδές. Απόρια αυτού του γεγονότος είναι οι Ένοπλες Δυνάμεις να επιμεριστούν όλο το βάρος των αεροδιακομιδών. 

To Eθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (ΕKAB) ιδρύθηκε το 1985 με τον Ν. 1579/1985 και είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.). Το ΕΚΑΒ υπάγεται στην εποπτεία του Υπουργείου Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και έχει έδρα την Αθήνα. Ο οργανισμός του ΕΚΑΒ ορίζεται με το ΠΔ 376/1988 και τροποποιήθηκε με το ΠΔ 348/1996. Το ΕΚΑΒ είναι αναπτυγμένο Πανελλαδικά σε 12 Παραρτήματα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα, Καβάλα, Ιωάννινα, Λαμία, Αλεξανδρούπολη, Τρίπολη, Κοζάνη και Μυτιλήνη) και κάθε Παράρτημα αναπτύσσεται σε Τομείς στις διάφορες περιοχές της χώρας. Η ανάπτυξη του ΕΚΑΒ δημιουργεί ένα σχετικά σύγχρονο σύστημα υπηρεσιών Επείγουσας Προνοσοκομειακής Ιατρικής. Σήμερα, το ΕΚΑΒ διαθέτει τρία ελικόπτερα τα οποία ομως δεν πετάνε. 

Το 1999, το ΕΚΑΒ, μετά από την εμπειρία τόσων χρόνων στις αεροδιακομιδές, επέλεξε και απόκτησε τα δικά του πτητικά μέσα (5 ελικόπτερα Α-109 Power της Agusta). Από τον Ιούλιο του 2000, το ΕΚΑΒ χρησιμοποιούσε πλέον τα δικά του Ε/Π για την εξυπηρέτηση της διακομιδής οξέως και βαρέως πασχόντων. Η επιχειρησιακή τους δραστηριότητα είχε ως εξής: Τα τρία (3) Ε/Π επιχειρούσαν από την Αθήνα, το τέταρτο από το Αεροδρόμιο της Ρόδου και το πέμπτο από το Αεροδρόμιο της Μυτιλήνης, επί 24ώρου βάσεως. Το διάστημα αυτό, λόγω των αυξημένων αεροδιακομιδών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, το ΕΚΑΒ επινοικίαζε ένα αεροσκάφος τύπου Jet-Stream για τις ανάγκες του.

Σήμερα Σήμερα, το πτητικό έργο του ΕΚΑΒ το έχει αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία, πετώντας τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ, καθώς διαθέτει τα δικά της ιπτάμενα μέσα (Ε/Π Agusta B-212, Super Puma και τα C-130). Επίσης, ο Στρατός Ξηράς διαθέτει τα ελικόπτερα CHINOOK. H σύνθεση του πληρώματος περιλαμβάνει έναν ειδικευμένο ιατρό που έχει εξειδίκευση στην επείγουσα ιατρική και τουλάχιστον 6 μήνες εμπειρία στην εξάσκηση της επείγουσας ιατρικής στο έδαφος, καθώς και ένα άτομο πλήρωμα - διασώστη με εξάσκηση στα επείγοντα περιστατικά στο έδαφος τουλάχιστον 1 χρόνο (Κινητές Μονάδες), ενώ υπάρχει συνεχιζόμενη εκπαίδευση και παρακολούθηση Κ.Ε.Κ. και Ι.Ε.Κ. στο χώρο του ΕΚΑΒ.

Σε κάθε αεροδιακομιδή υπάρχει ο απαραίτητος για την εξειδικευμένη υποστήριξη της ζωής υγειονομικός εξοπλισμός (αναπνευστήρας - monitor - συσκευές έγχυσης υγρών - απινιδωτής - Η.Κ.Γ.). Το Τμήμα Αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ εδρεύει στο Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Ελευσίνας, στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις του. Οι ιπτάμενοι μόνιμοι ιατροί του ανέρχονται σε οκτώ (8) συν δύο (2) επικουρικών και τριών (3) συνεργατών. Τα ιπτάμενα πληρώματα - διασώστες φθάνουν τους 15 τον αριθμό.

Τύποι αεροδιακομιδών

Τις αεροδιακομιδές που γίνονται από το ΕΚΑΒ, μπορούμε να τις κατατάξουμε σε 4 κατηγορίες:
  1. Πρωτογενείς: Είναι οι αεροδιακομιδές βαρέων πασχόντων ασθενών από τον τόπο του συμβάντος στον πλησιέστερο κατάλληλο υγειονομικό σχηματισμό, για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση της πάθησής του.
  2. Δευτερογενείς: Είναι οι αεροδιακομιδές βαρέως πασχόντων ασθενών από πρωτοβάθμιο υγειονομικό σχηματισμό στον πιο κοντινό κατάλληλο υγειονομικό σχηματισμό, για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση της πάθησής του.
  3. Τριτογενείς: Είναι οι αεροδιακομιδές ασθενών από δευτεροβάθμιο ή τριτοβάθμιο υγειονομικό σχηματισμό σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας ή σε εξειδικευμένο Κέντρο για την πάθησή του ή την αποθεραπεία του.
  4. Τεταρτογενείς: Είναι οι αεροδιακομιδές για τον επαναπατρισμό του ασθενούς, μεταφορά ασθενών για μεταμόσχευση ή μεταφορά μοσχευμάτων.

Τα ατυχήματα

Το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ, τύπου Augusta Bell, απογειώθηκε στις 11.55 το βράδυ της Δευτέρας στις 14.01.2001 από τη βάση της Μυτιλήνης με προορισμό την Ικαρία για την παραλαβή και μεταφορά στο Νοσοκομείο της Σάμου της 70χρονης Ολυμπίας Κοτσώνη, στην οποία είχε γίνει διάγνωση γαστρορραγίας. Σε αυτό επέβαιναν ο κυβερνήτης Ευστράτιος Φωτιάδης, ο συγκυβερνήτης Ηλίας Λέντης, ο ιπτάμενος γιατρός Μαγκέντ Σαφάντι και ο ιπτάμενος νοσηλευτικής Ιωάννης Κουρόλης. Δεκαπέντε λεπτά μετά τα μεσάνυχτα το ελικόπτερο επικοινώνησε με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου της Ικαρίας, ανέφερε ότι βρίσκεται τέσσερα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά, ζήτησε οδηγίες προσγείωσης και ενημέρωσε τον πύργο, ο ελεγκτής του οποίου είχε οπτική επαφή με το ελικόπτερο, ότι θα ακολουθήσει τη διαδικασία προσγείωσης.

Εκτοτε, και κατά τη διάρκεια της προσέγγισης προς το αεροδρόμιο ο πύργος ελέγχου έχασε την επαφή του με το ελικόπτερο και ξεκίνησαν έρευνες για τον εντοπισμό του. Τμήματα του ελικοπτέρου εντοπίστηκαν τελικά χτες στις 9.45 π.μ. στη θαλάσσια περιοχή τέσσερα ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του αεροδρομίου της Ικαρίας, σε βάθος δέκα μέτρων και σε απόσταση 200 μέτρων από την ακτή. 

Στις 14 του Γενάρη 2001, ελικόπτερο του ΕΚΑΒ που μετέφερε τον 75χρονο ασθενή Αγαπητό Βαρκάδο, με έμφραγμα, από την Πάτμο σε νοσοκομείο της Αθήνας, έπεσε σε θαλάσσια περιοχή του Σουνίου. Κυβερνήτης του ήταν ο Αντόνιο Βακάρι, Ιταλός αρχιχειριστής, συγκυβερνήτης ο Παναγιώτης Κοταδέλης, ενώ σ' αυτό επέβαιναν η γιατρός Σοφία Μπεφόν και ο νοσηλευτής Γιώργος Λεβετζόνης. Τα συντρίμμια του μοιραίου ελικοπτέρου βρέθηκαν στις 19.1.2001 στη νησίδα Αγιος Γεώργιος, στα ανοιχτά του Σουνίου.

Ενάμιση χρόνο μετά, στις 17.6.2002 ένα ακόμη ελικόπτερο του ΕΚΑΒ, τύπου AUGUSTA A109, συνετρίβη στην περιοχή Βίγλα Ανάφης, εκτελώντας διακομιδή ασθενούς από το νησί στη Ρόδο, αμέσως μετά την απογείωσή του στις 2.05 τα ξημερώματα. Στο ελικόπτερο επέβαιναν ο κυβερνήτης Βασίλειος Χαμιζίδης, ο συγκυβερνήτης Στεφάν Μάγιερ, ο γιατρός Χρήστος Αντύπας, ο διασώστης Ελευθέριος Φερεντίνος και η ασθενής Αννα Δαμίγου.

Ανάγκη για νέα εναέρια μέσα

Τα τρία ατυχήματα του παρελθόντος καλλιέργησαν μια λανθασμένη νοοτροπία φόβου και τρόμου (δικαιολογημένη ως έναν βαθμό) κάνοντας το ΕΚΑΒ να μην πετά τα ελικόπτερα του. Όμως κανένας δεν σκέφθηκε ποιες ήταν οι πραγματικές αιτίες με σκοπό να εντοπισθούν τα σφάλματα είτε σε ανθρώπινο είτε σε τεχνικό επίπεδο και ακολούθως να διορθωθούν. Σήμερα, δεδομένων των εξαιρετικά δυσμενών οικονομικών συνθηκών οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν μπορούν να σπαταλούν πόρους με στόχο την εκπλήρωση της αποστολής μιας άλλης δημόσιας υπηρεσίας. Το ΕΚΑΒ πάντα σε αγαστή συνεργασία με τη Π.Α πρέπει να φροντίσει να προμηθευτεί με ευρωπαϊκά κονδύλια νέα σύγχρονα ελικόπτερα ή ακόμα και αεροσκάφη προκειμένου να εκτελεί τις όποιες αεροδιακομιδές. Οι χειριστές κάλλιστα μπορούν να προέρχονται από την Π.Α ενώ το τεχνικό προσωπικό να εκπαιδευτεί και αυτό από την Π.Α. Ιδανικό πρότυπο λειτουργίας των ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ μπορεί να είναι η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων Ελληνικής Αστυνομίας (Υ.Ε.Μ.Ε.Α.) η οποία επιχειρεί καθημερινά εκτελώντας την αποστολή της στο ακέραιο και πάντα με ασφάλεια έχοντας μηδενικό δείκτη ατυχημάτων. 

H Υπηρεσία Εναέριων Μέσων έχει ως αποστολή την από αέρος υποστήριξη και ενίσχυση του έργου της Ελληνικής Αστυνομίας (Ν. 2334/95). Η Υ.Ε.Μ.Ε.Α. διαθέτει πέντε ελικόπτερα, εκ των οποίων τα τρία είναι τύπου ΒΟ-105 και τα άλλα δύο EC-135. Είναι δικινητήρια με στροβιλοαξονικούς κινητήρες (Turboshaft Engines) και σύγχρονα συστήματα στροφείων. Επίσης, είναι εφοδιασμένα με σύγχρονο εξοπλισμό για υποστήριξη επιχειρήσεων όπως διόπτρες νυχτερινής όρασης και σύστημα λήψης και μετάδοσης εικόνας με δυνατότητα θερμικής απεικόνισης. Η συγκεκριμένη Υπηρεσία στελεχώνεται από Αστυνομικό προσωπικό που επιλέγεται με αυστηρά κριτήρια και εκπαιδεύεται σε συνεχή βάση.

Τέλος, το Πυροσβεστικό Σώμα δύναται προσωρινά να αναλάβει μέρος των αεροδιακομιδών μέχρις το ΕΚΑΒ να αποκτήσει έναν σύγχρονο στόλο ελικοπτέρων και αεροσκαφών ώστε αυτό και μόνον αυτό να εκτελεί τις αεροδιακομιδές. 

Πηγή : www.defencenews.gr

About " "

Το EKABNews έχει δημιουργηθεί και υποστηρίζετε από εργαζόμενους του ΕΚΑΒ με σκοπό την συγκέντρωση των δημοσιευμάτων που αφορούνε την υπηρεσία και όχι μόνο.. Η ενημέρωση των συναδέλφων , η παρουσίαση διάφορων θεμάτων που αφορούνε τον χώρο, η προβολή των τοπικών νέων ανά παράρτημα, αλλά και η γενικότερη προβολή του ΕΚΑΒ.. είναι μερικοί από τους στόχους της σελίδας. Ευχαριστούμε για την υποστήριξη!

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τους φίλους αναγνώστες:

ΟΧΙ SPAM,
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Παρακαλούμε το σχόλιό σας να είναι σχετικό με την παραπάνω ανάρτηση.
Γενικές απορίες μόνο στη σελίδα μας στο facebook.

 
Copyright © 2013 EKABNews