ΕΙΔΗΣΕΙΣ

15/7/16

ΠΟΠ ΕΚΑΒ: Δημόσια Διαβούλευση για τις Αεροδιακομιδές


Παρασκευή, 15 Ιουλίου 2016
ΕΚΑΒNews

Ημερομηνία καταχώρησης (15.07.2016)

Δημόσια Διαβούλευση για τις Αεροδιακομιδές
Σας υποβάλουμε σε Δημόσια Διαβούλευση ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΩΝ

Παρακαλούμε έως στις 16/9/2016 να στείλετε τις προτάσεις-παρατηρήσεις σας στο email webpopekab@yahoo.gr

Προσοχή
Στην πρόταση σας να αναγράφετε οπωσδήποτε
Ονοματεπώνυμο
Ειδικότητα
Χώρος Εργασίας
Τηλέφωνο Επικοινωνίας



Θεσσαλονίκη 15/7/2016
ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΩΝ

Ιστορική αναδρομή

Μέχρι το 1977, οι αεροδιακομιδές γίνονταν από το Νοσοκομείο Ε.Ε.Σ., το Ι.Κ.Α. κ.λ.π., με τα πρώτα μονοκινητήρια ελικόπτερα της Ολυμπιακής Αεροπλοϊας, καθώς και με τα στρατιωτικά ιπτάμενα μέσα. Μέχρι το τέλος του 1983, οκτώ (8) συνολικά Ε/Π της Ολυμπιακής Αεροπλοϊας, μαζί με τα πτητικά μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων, έχουν αναλάβει τις πτήσεις των αεροδιακομιδών στον Ελλαδικό χώρο. το 1994, η Ολυμπιακή Αεροπλοϊα διαθέτει για τις αεροδιακομιδές του ΕΚΑΒ ένα επιβατικό αεροσκάφος μη συμπιεζόμενης καμπίνας 19 θέσεων, Dornier-228.
1994 ιδρύεται το Γραφείο Αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ. Στελεχώνεται από ιπτάμενους ιατρούς και πληρώματα - διασώστες και καλύπτει όλο τον Ελλαδικό χώρο επί 24ώρου βάσεως, χρησιμοποιώντας τα πτητικά μέσα της Ολυμπιακής Αεροπλοϊας και αεροπλάνο Dornier-228, δύο (2) Ε/Π Agusta, τα πτητικά μέσα του Στρατού Ξηράς, Ε/Π UH-1H και CH-47D, καθώς τα πτητικά μέσα του Πολεμικού Ναυτικού με έδρα το Κοτρώνι - Μαραθώνα, Ε/Π ΑΒ-212 και S-70Β για νυχτερινές πτήσεις.
Το 1999, το ΕΚΑΒ, μετά από την εμπειρία τόσων χρόνων στις αεροδιακομιδές, επέλεξε και απόκτησε τα δικά του πτητικά μέσα (5 ελικόπτερα Α-109 Power της Agusta). Από τον Ιούλιο του 2000, το ΕΚΑΒ χρησιμοποιούσε πλέον τα δικά του Ε/Π για την εξυπηρέτηση της διακομιδής οξέως και βαρέως πασχόντων.
Η επιχειρησιακή τους δραστηριότητα είχε  ως εξής: Τα τρία (3) Ε/Π επιχειρούσαν από την Αθήνα, το τέταρτο από το Αεροδρόμιο της Ρόδου και το πέμπτο από το Αεροδρόμιο της Μυτιλήνης, επί 24ώρου βάσεως.
Το διάστημα αυτό, λόγω των αυξημένων αεροδιακομιδών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, το ΕΚΑΒ επινοικίαζε ένα αεροσκάφος τύπου Jet-Stream για τις ανάγκες του.

Τι συμβαίνει σήμερα

Μέχρι και την πτώση του τρίτου ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ την επιμελητεία πτήσεων είχε αναλάβει μια ιδιωτική Ιταλική εταιρεία η HELITALIA ,μετά όμως την συντριβή και του τρίτου ελικοπτέρου και με πολλές ευθύνες και  παραλείψεις  να καταλογίζονται στην HELITALIA   για τις τρείς τραγωδίες  αυτά έπαψε να έχει την επιμελητεία πτήσεων .   Το πτητικό έργο  του ΕΚΑΒ το αναλαμβάνει στην συνέχεια  η Πολεμική Αεροπορία πετώντας τα εναπομείναντα  ελικόπτερα του ΕΚΑΒ αλλά και δικά της  πτητικά της μέσα  όπως Ε/Π Agusta B-212,Super Puma και τα αεροπλάνα της C-130 -C27. Επίσης σε πολλές περιπτώσεις και ο Στρατός μας διαθέτει και δικά του μέσα όπως τα  ελικόπτερα CHINOOK.

Τα παράδοξα

Το 1999 το ΕΚΑβ είχε αγοράσει και 2 turboprop αεροσκάφη τύπου Piaggio P.180 Avanti, Η ιδέα ήταν απλή: Τα 5 ελικόπτερα Α-109 θα αναλάμβαναν τις αεροδιακομιδές από τα κοντινά νησιά και όποια άλλα σημεία δεν διέθεταν αεροδρόμιο, ενώ τα 2 PiaggioAvanti θα έκαναν τις αεροδιακομιδές μεγάλων αποστάσεων, από αεροδρόμια.
Τα  Piaggio P.180 Avanti ήρθαν στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αλλά ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ποτέ !!!. Η Επιτροπή Παραλαβής έκρινε ότι ήταν ακατάλληλα λόγω μικρής θύρας, δηλαδή επειδή το φορείο με τον ασθενή δεν χώραγε να περάσει από τη θύρα φόρτωσης του αεροπλάνου  (ο λόγος απόρριψης ήταν ότι δεν χωράει φορείο για παραπληγικούς ή για εύσωμους ασθενείς).
όμως δεν είναι έτσι , ίδια αεροσκάφη χρησιμοποιούνται από το Πολωνικό «ΕΚΑΒ», την Ομάδα Διάσωσης της Καναδικής Αστυνομίας, αλλά και από ιδιωτικές εταιρείες αεροδιακομιδών στις ΗΠΑ και αλλού.
Τα α/φ που παραλήφθηκαν ήταν έτσι όπως είχαν παραγγελθεί. Δεν ήταν λάθος της Piaggio. Και γι’ αυτό πληρώθηκαν κανονικά. Και έμειναν αποθηκευμένα στο ΒΑ υπόστεγο του πάλαι ποτέ αεροδρομίου του Ελληνικού.
Λόγω του «προβλήματος» αυτού, απέμειναν τα 5 ελικόπτερα για να σηκώσουν ολόκληρο το βάρος των αεροδιακομιδών, σε όλη την επικράτεια, ημέρα και νύχτα και με κάθε καιρό, και με ό, τι συνεπαγόταν αυτός ο επί πλέον φόρτος, σε σχέση και με την καταπόνησή τους αλλά και τα 3 τραγικά δυστυχήματα που σημειώθηκαν, με τελικό αποτέλεσμα να παροπλισθούν και αυτά από το ΕΚΑΒ με την εντύπωση ότι δεν είναι «καλά» Μην θεωρήσετε ότι τα ελικόπτερα δεν ήταν καλά. Το περιοδικό FlightInternational είχε κάποτε για εξώφυλλο το Agusta A109E Power, με τίτλο «Ferrari of theSkies».

Έτσι μετά τα ατυχήματα  αναλαμβάνει η πολεμική αεροπορία με τα δικά της πτητικά μέσα ,όμως τα  μέσα της αεροπορίας και του στρατού  δεν μπορούν να χαρακτηριστούν κατάλληλα για τέτοιο έργο μιας και δεν έχουν κατασκευαστεί γ αυτό το σκοπό και δεν έχουν αγοραστεί για τέτοιο έργο, παρόλο που μπορούν λόγο του πολλαπλού ρόλου τους να ανταποκριθούν και σε αυτό το ρόλο ειδικά σε  συνθήκες μάχης . Το ΕΚΑΒ συνήθως χρησιμοποιεί τα γνωστά σε όλους μας C130 E- H

Tο C130 είναι μεταγωγικό αεροσκάφος με σκοπό να μεταφέρει μεγάλα φορτία όπως στρατιωτικά οχήματα ,στρατιωτικό εξοπλισμό και προσωπικό, ο πρωταρχικός σχεδιασμός του αεροπλάνου δεν είναι διακομιδή ασθενών παρ όλο που σε περίοδοo πολέμου το έχει κάνει και αυτό. Μεταφέροντας έναν ασθενή με c130 είναι σαν να βάζουμε μια νταλίκα να μεταφέρει τα ψώνια μας απο το super market γιατί δεν έχουμε δικό μας  ΙΧ . Πουθενά στην Ευρώπη ή  στα ανεπτυγμένα κράτη του κόσμου δεν χρησιμοποιούν τέτοια αεροσκάφη για αυτό το σκοπό  .
 Το ίδιο βέβαια ισχύει και για το ελικόπτερα ,παντελώς ακατάλληλα για μακρινές διακομιδές λόγο του μεγάλου χρόνου πτήσεις που απαιτείται  αλλά και του μεγάλου κόστους συντήρησης .
Η ακαταλληλότητα των αεροσκαφών αυτών δεν σταματά εκεί ,όλοι μας έχουμε γίνει μάρτυρες των δυσκολιών σε μια αεροδιακομιδη ,το αεροπλάνο δεν σβήνει κρατά τους κινητήρες σε idle mode και εμείς αλλά και οι ασθενείς πρέπει να περάσουμε μέσα από τα καυσαέρια και πίσω από τους κινητήρες (αυτό είναι αδιανόητο σε πολιτικό αεροδρόμιο και απαγορεύεται δια ροπάλου ακόμα και στο τεχνικό προσωπικό)  για να παραδώσουμε και αφού πρώτα καταφέρουμε να μην γλιστρήσουμε στις γλίστρες του αεροπλάνου. Η ακαταλληλότητα αυτή του αεροπλάνου μας αναγκάζει να διαβάλουμε την ασφάλεια την δική μας  αλλά και του ασθενή παρ όλου που η ασφάλεια είναι το πρώτο μέλημα του διασώστη.
Η Πολεμική Αεροπορία αλλά και  οι χειριστές μας λένε  ότι το αεροσκάφος για τεχνικούς λόγος δεν μπορεί να σβήσει γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος βλάβης με ότι αυτό συνεπάγεται στην συνέχεια , σε επαφή που είχε παλαιότερα ο πρόεδρος του ΕΚΑβ με τον αρχηγό της αεροπορίας όπου και του έθεσε το θέμα   ο δεύτερος δήλωσε ότι δεν γίνεται να σβήνουν οι κινητήρες  και ο πρόεδρος μας  έστειλε σχετική διαταγή ενημερώνοντας μας σχετικά χωρίς όμως να αναφέρει πουθενά ότι υπάρχει ασφάλεια να προσεγγίζουμε αεροσκάφος πίσω από τους κινητήρες όταν μάλιστα αυτοί είναι σε λειτουργία .
Ο παραλογισμός όμως δεν σταματάει εκεί το κόστος πτήσεις ενός τέτοιου αεροπλάνου αγγίζει περίπου τις 15.000-20,000 την ώρα (σύμφωνα με σχετικά  δημοσιεύματα). Δηλαδή μια πτήση από την Αθηνά στο Ηράκλειο και πίσω θα στοιχίσει περίπου 40.000 ευρώ στο ΕΚΑΒ, η ίδια πτήση με αεροπλάνο airambulance ιδιωτικής εταιρείας από την Αθήνα στο Ηράκλειο και πίσω πωλείται γύρω στα 7.000 ευρώ με αεροσκάφος τύπου jet ή ή turboprop
Το 2015 σχετικό δημοσίευμα με τίτλο Σκάνδαλο» εκατομμυρίων στο Αιγαίο
 Αποκάλυψε  εν μέρει το πρόβλημα  και προκάλεσε  την τότε αντίδραση του υπουργού Εθν. Άμυνας ο οποίος είχε δηλώσει ότι θα έβρισκε λύση αλλάζοντας το σύστημα.

Αλλά δεν είναι μόνο η ακαταλληλότητα του μέσου , είναι και ο σχεδιασμός της υπηρεσίας. Σήμερα βάση υπάρχει στην Ελευσίνα και στην Ρόδο με super puma , παρόλο που τα νοσοκομεία υποδοχής κατά κύριο λόγο βρίσκονται στην Αθήνα την Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο ,αν για παράδειγμα ζητηθεί αεροδιακομιδή από την Λήμνο στην Θεσσαλονίκη θα απογειωθεί το αεροπλάνο από την Ελευσίνα θα πάει στην Λήμνο θα παραλάβει το περιστατικό θα το πάει στην Θεσσαλονίκη και μετά θα επιστρέψει κενό στην Αθήνα, θα κάνει ένα σκέλος δηλαδή χωρίς λόγο. Το ίδιο γίνεται και αν για παράδειγμα υπάρχει αεροδιακομιδή από την Κάρπαθο για το Ηράκλειο ,μια αεροδιακομιδή με χρόνο πτήσης περίπου 1 ώρας σύνολο σήμερα γίνεται σε  3 ώρες περίπου .

Προτάσεις

Μετά τα ατυχήματα που είχαν τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ και στα τρία πορίσματα της επιτροπής διερεύνησης γίνεται λόγος για την αρχική ιδέα που υπήρχε στην από κοινού χρήση ελικοπτέρων και αεροσκαφών σαν ορθή και αναφέρατε η λανθασμένη επιλογή της χρήσης ελικοπτέρων για μακρινά και επικίνδυνα (νυχτερινά, κακού καιρού ) δρομολόγια που γινόταν τότε με ότι επακολούθησε  .
Η πρόταση της Π.Ο.Π. ΕΚΑΒ δεν αποκλίνει από αυτή τη βάση ,σκεπτόμενη την ανάγκη παροχής υψηλού επιπέδου  προνοσοκομειακής  φροντίδας στους πολίτες ακόμα και στους πιο απομακρυσμένους   προτείνει  τα παρακάτω

Το ΕΚΑΒ να αποκτήσει δικό του στόλο πτητικών μέσων (ελικοπτέρων αεροσκαφών και να εξεταστεί το ενδεχόμενο υδροπλάνων) τα όποια να είναι κατάλληλα διαμορφωμένα για το σκοπό αυτό και να επανδρώσει βάσεις  σε  πόλεις που υποδέχονται τα περισσότερα περιστατικά όπως  η Αθήνα η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο .Να αναπτύξει δίκτυο ελικοπτέρων στα νησιά όπου οι υγειονομικοί σχηματισμοί μπορούν να ανταποκριθούν σε σοβαρά περιστατικά . Σε κρισιμότερα περιστατικά που χρήζουν διακομιδή σε τριτοβάθμιους υγειονομικούς σχηματισμούς  το ελικόπτερο θα μπορεί να αναλαμβάνει την μεταφορά του ασθενή από κάποιο
νησί που δεν έχει αεροδρόμιο προς τον υγειονομικό σχηματισμό (κοντινό) είτε προς ένα αεροδρόμιο και από εκεί θα παραλαμβάνετε από το αεροσκάφος του ΕΚΑΒ που θα κάνει το μακρινό σκέλος , έτσι  θα υλοποιηθεί η αρχική ιδέα που ήταν τα ελικόπτερα να εξυπηρετούν τις περιοχές χωρίς αεροδρόμια και τα κοντινά τους δρομολόγια ,και τα μακρινά σκέλη  τα αεροσκάφη. .

Σχεδόν σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη αλλά και στις ΗΠΑ σήμερα  τα αντίστοιχα προνοσοκομειακά συστήματα επείγουσας βοήθειας χρησιμοποιούν δικό τους στόλο αεροσκαφών και ελικοπτέρων και καλύπτουν  ενδονοσοκομειακές και πρωτογενής αεροδιακομιδές. Η χώρα μάς όμως σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη με την οικονομική κρίση και η ανάπτυξη ενός αυτόνομου συστήματος για το ΕΚΑΒ ίσως να μην φαντάζει εφικτή για την παρούσα χρονική στιγμή αν και μπορεί τελικά να αποδειχθεί φθηνότερη .

Μπορούμε όμως με την συνεργασία άλλων φορέων και του ΕΚΑΒ την παρούσα χρονική στιγμή να βελτιώσουμε και τις παρεχόμενες υπηρεσίες αλλά και ίσως να μειώσουμε το κόστος, και αυτο μπορούμε να το κάνουμε  εκπαιδεύοντας  προσωπικό σε τομείς της χώρας στην στελέχωση πτητικών μέσων  ώστε να μπορεί να στελεχωθεί πλήρωμα σε εναέριο μέσο σε όλες τις περιοχές της χώρας όπου δεν  υπάρχει βάση αεροδιακομιδών αλλά θα  υπάρχει δίκτυο SAR από την Π.Α. όπως είναι  πχ η Χίος  η Λέσβος και άλλα μέρη .
Παράλληλα Εκπαιδεύοντας  προσωπικό  σε όλη την Ελλάδα θα μπορέσουμε να ακολουθήσουμε την  πρόταση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να ενοποιηθούν όλα τα πτητικά μέσα πχ της Αστυνομίας της Πυροσβεστικής του Λιμενικού του ΕΚΑΒ αλλά και όποιου άλλου φορέα διαθέτει πτητικό μέσο σε όλη την χώρα  και να γίνεται χρήση από όλους. Πχ αν η πυροσβεστική ¨η η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει ελικόπτερο στα Χανιά και είναι διαθέσιμο και με κατάλληλη διαμόρφωση    αυτό να μπορεί να  χρησιμοποιηθεί από το ΕΚΑΒ για αεροδιακομιδή από την Γαύδο στα Χανιά η οποία θα είναι άμεση και πιθανώς καθοριστική για τον ασθενή και όχι να φεύγει ελικόπτερο από την Αθήνα που θα χρειαστεί ώρες για να προσεγγίσει και να παραλάβει τον ασθενή .
Για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρχει εκπαιδευμένο προσωπικό και  στην περιφέρεια και να είναι διαθέσιμο μετά απο σχετικό προγραμματισμό που θα κάνει η υπηρεσία μας και ο ενιαίος αυτός φορέας να στελεχώσει άμεσα οποιοδήποτε πτητικό μέσο  .
  Το ΕΚΑΒ  να κάνει ένα σχεδιασμό ώστε να αρχίσουν και στην Ελλάδα σιγά  σιγά  να γίνονται πρωτογενής αεροδιακομιδές ,από τον τόπο δηλαδή του ατυχήματος στο κατάλληλο νοσοκομείο, παρόλο που ακούγεται ΄΄ακριβό΄΄ δεν είναι. Σε μελέτες που έχουν γίνει από  κράτη που χρησιμοποιούν πτητικά μέσα για πρωτογενείς αεροδιακομιδές    έχει αποδειχθεί ότι το κόστος αυτό αποσβένει από την μετέπειτα  θετική εξέλιξη του ασθενή ο όποιος χάρη στην γρήγορη και σωστή διακομιδή μπόρεσε να θεραπευτεί και να ενταχθεί και πάλι στην παραγωγική διαδικασία και στο κοινωνικοοικονομικό  σύνολο και δεν καταλαμβάνει ένα κρεβάτι ΜΕΘ με ότι αυτό συνεπάγεται.

Συνέχεια αυτού του σχεδιασμού  θα πρέπει να εξεταστεί   η δυνατότητα συνεργασίας του ΕΚΑΒ με ξένες και Ελληνικές ιδιωτικές  ασφαλιστικές εταιρείες η οποίες ναυλώνουν ιδιωτικά αεροσκάφη για να πραγματοποιήσουν  αεροδιακομιδές τόσο στο εσωτερικό της χώρας  αλλά και αεροδιακομιδές επαναπατρισμού από την χώρα μας στην χώρα τους με τον αντίστοιχο ναύλο  . Μια τέτοια συνεργασία θα μπορούσε να αποφέρει οικονομικό  όφελος  στην υπηρεσία μας καθώς μπορεί να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική μιας και έχει την τεχνογνωσία  και τον εξοπλισμό. 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 15/7/2016

ΓΙΑ ΤΗΝ Π.Ο.Π ΕΚΑΒ
ΡΟΚΑΔΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΔΙΑΣΩΣΤΗΣ ΠΛΗΡΩΜΑ ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟΥ
ΜΕΛΟΣ Δ.Σ ΤΗΣ Π.Ο.Π ΕΚΑΒ



Πηγή: popekab.gr


Για το  ΕΚΑΒNews : Αλέξης Κιτσόπουλος


About " "

Το EKABNews έχει δημιουργηθεί και υποστηρίζετε από εργαζόμενους του ΕΚΑΒ με σκοπό την συγκέντρωση των δημοσιευμάτων που αφορούνε την υπηρεσία και όχι μόνο.. Η ενημέρωση των συναδέλφων , η παρουσίαση διάφορων θεμάτων που αφορούνε τον χώρο, η προβολή των τοπικών νέων ανά παράρτημα, αλλά και η γενικότερη προβολή του ΕΚΑΒ.. είναι μερικοί από τους στόχους της σελίδας. Ευχαριστούμε για την υποστήριξη!

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τους φίλους αναγνώστες:

ΟΧΙ SPAM,
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Παρακαλούμε το σχόλιό σας να είναι σχετικό με την παραπάνω ανάρτηση.
Γενικές απορίες μόνο στη σελίδα μας στο facebook.

 
Copyright © 2013 EKABNews