ΕΙΔΗΣΕΙΣ

5/12/17

ΕΚΑΒ για όλους και παντού!


Τρίτη, 5 Δεκεμβρίου 2017
EKABNews

ΑΠΟΨΕΙΣ
Από Καλαντζάκη Γιάννης
entrepreneur υπηρεσιών υγείας

ΕΚΑΒ για όλους και παντού!
ygeia360.gr

Καλύπτονται όλοι οι Έλληνες πολίτες από υπηρεσίες επείγουσας προνοσοκομειακής ιατρικής φροντίδας (ΕΚΑΒ); Είναι ασφαλείς οι μετακινήσεις με ασθενοφόρα (ΕΚΑΒ και ιδιωτικών κλινικών ή ιδιωτικών εργαστηρίων); Αν το κράτος αδυνατεί να προσφέρει την αντίστοιχη υπηρεσία σε όλη την επικράτεια, μπορώ να απαιτήσω να καλύπτεται από την ασφάλισή μου η χρήση ιδιωτικού ασθενοφόρου; Αποτελούν οι υπηρεσίες του ΕΚΑΒ ένα “κλειστό επάγγελμα”;

Ήταν το 2004 όταν πήγα να υπογράψω με συγκίνηση εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου την αποδοχή δωρεάς ενός παλιού ασθενοφόρου από το Ίδρυμα Ωνάσης για την Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης. Όταν γύρισα στην υπηρεσία συζήτησα για την υπηρεσιακή του δυνατότητα και το κόστος συντήρησης και πήρα απογοητευτικές απαντήσεις. Μπορεί όμως κάποιος κρατικός λειτουργός να αξιολογήσει και τελικά να αρνηθεί μια δωρεά (εν προκειμένω δε φταίει ο δωρητής); Δυστυχώς δεν το τόλμησα!

2012, 8 χρόνια μετά, συγκλονίστηκε όλος ο κόσμος της υγείας στο άκουσμα του τραγικού θανάτου δυο επιφανών λειτουργών του ΕΚΑΒ στην Κρήτη, που κάηκαν ζωντανοί μέσα σε ένα ασθενοφόρο. Οι εμπειρογνώμονες μίλησαν για παλιό όχημα, φθαρμένα ελαστικά, κά. Δυο ζωές χάθηκαν και τα γιατί πλανώνται αμείλικτα ακόμα για όλους!

2014: τροχαίο ατύχημα στη Σταλίδα Ηρακλείου Κρήτης. Καλώ το ΕΚΑΒ, κάποιος κάλεσε την αστυνομία. Περιμένω δίπλα στη νεαρή Γαλλίδα που βρίσκεται στην άσφαλτο μέχρι να έρθουν οι διασώστες. Έρχεται ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και ακριβώς από πίσω ασθενοφόρο ιδιωτικού διαγνωστικού κέντρου. Οι πρώτοι εκχωρούν τη βοήθεια στους ιδιώτες, βλέπετε στην Ευρώπη όλοι έχουν ασφαλιστική κάλυψη επείγουσας ιατρικής φροντίδας και πληρώνουν άμεσα και “καλά”!

2017 και προσπαθώ να μάθω (για θέματα που άπτονται του ιατρικού τουρισμού) αν η επείγουσα προνοσοκομειακή ιατρική φροντίδα έχει κοστολογηθεί από τον ΕΟΠΥΥ. Δεν έχω απάντηση!

Η σταχυολόγηση κάποιων από τα πολλά περιστατικά που αφορούν στο κρατικό ΕΚΑΒ επιβεβαιώνει ότι παλιότερα το ΕΚΑΒ ήταν μια κρατική υπηρεσία που στελεχωνόταν με κλειστές αδιαφανείς συνθήκες πελατειακού πολιτικού χαρακτήρα (προ ΑΣΕΠ) και ως κρατική υπηρεσία δεν είχε (έχει;) κοστολογηθεί κι εκτιμηθεί. Από τη σύστασή του μέχρι σήμερα αδυνατεί να προσφέρει 100% πανελλήνια κάλυψη, υπάρχουν αναφορές που το προσωπικό έκανε ρεφενέ για να βάλει βενζίνη ή αλλάξει τα ελαστικά των οχημάτων και ο πολίτης έχει εθιστεί να ακούει από τις διοικήσεις ότι είτε υπάρχει έλλειψη προσωπικού, είτε δεν υπάρχουν, ή είναι χαλασμένα τα ασθενοφόρα. Οι δωρεές είναι πολλές και πριν λίγα χρόνια τα καινούρια ασθενοφόρα από την δωρεά του συνδέσμου Ελλήνων εφοπλιστών, αποσύρονται ένα ένα όταν φτάσει η ώρα του σέρβις, γιατί δεν είχε πληρωθεί η εταιρεία.

Είναι αδιάφορη αυτή η κατάσταση από το πολιτικό προσωπικό; Όχι αν υπολογίσει κανείς ότι το διάστημα από 6/5/2010 έως και σήμερα για θέματα ΕΚΑΒ έχουν κατατεθεί: 426 αιτήματα κοινοβουλευτικού ελέγχου (δηλ. Ερωτήσεις, Επίκαιρες Ερωτήσεις, Επερωτήσεις, Επίκαιρες Επερωτήσεις, Αιτήσεις Κατάθεσης Εγγράφων). Εξ αυτών: 295 είναι οι Ερωτήσεις και 26 είναι οι Επίκαιρες Ερωτήσεις.

Μπορεί το χρεωκοπημένο κράτος να διασφαλίσει καθολική πανελλήνια κάλυψη με εγγύηση πρόσβασης για τους εξυπηρετούμενους πολίτες και ποιότητας εργασίας για το προσωπικό; Ανήκουν ή όχι οι υπηρεσίες του ΕΚΑΒ στα “κλειστά επαγγέλματα”; Σε ποιά κατηγορία ανήκουν τα ασθενοφόρα που κυκλοφορούν σε ελληνικούς δρόμους κατά το εθελοντικό ευρωπαϊκό πρότυπο ποιότητας BS EN 1789:2007 + A2:2014 (Ιατρικά Οχήματα και Εξοπλισμός τους - Ασθενοφόρα); Πριν προπαθήσουμε να απαντήσουμε ας ρίξουμε μια ενδεικτική ματιά στην Ευρώπη.


Έχοντας υπόψη τα παραπάνω ισχύοντα σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, είναι εφικτό να προδιαγράψουμε τις κατευθυντήριες γραμμές ενός μοντέλου επείγουσας προνοσοκομειακής ιατρικής φροντίδας:
I. Το ΕΚΑΒ διατηρείται σε επιτελικό ρόλο με πλήρη απορρόφηση των αρμοδιοτήτων του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας (ΕΚΕΠΥ). Εκεί εθνικά σχεδιάζονται οι πολιτικές, συντονίζονται οι δράσεις, ελέγχονται όλοι οι πάροχοι (κρατικοί και ιδιωτικοί) υπηρεσιών επείγουσας προνοσοκομειακής ιατρικής φροντίδας, διασυνδέονται λειτουργικά όλα τα αυτόνομα τμήματα ΤΕΠ ανά την επικράτεια με το σύνολο των παρόχων, οργανώνεται η συνεχής εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας επείγουσας φροντίδας και διαχειρίζονται μαζικές απώλειες υγείας σε καταστάσεις κρίσεων και μαζικών καταστροφών.
II. Η παροχή υπηρεσιών επείγουσας προνοσοκομειακής ιατρικής φροντίδας περνά από τα 12 περιφερειακά παραρτήματα / περιφέρειες του ΕΚΑΒ στις Περιφέρειες κι από εκεί στους Δήμους της χώρας.
III. Παράλληλα, όλες οι βαθμίδες των υπηρεσιών επείγουσας προνοσοκομειακής ιατρικής φροντίδας καθιερώνονται ως ασφαλιστικά προϊόντα κι αποζημιώνονται αντίστοιχα ως ΚΕΝ (DRGs).
IV.  Απελευθερώνεται και οριοθετείται η προσφορά μη κρατικών υπηρεσιών επείγουσας προνοσοκομειακής ιατρικής φροντίδας από ΜΚΟ, ιδιωτικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών, Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, κλπ. Το ΕΚΑΒ αδειοδοτεί κι ελέγχει, η Περιφέρεια (ο Δήμος) προκηρύσσει διαγωνισμό.
V. Οι κύριες δραστηριότητες των ιδιωτικών και εθελοντικών διαπιστευμένων ποιοτικά υπηρεσιών μπορούν να περιλαμβάνουν:
• την παροχή ασθενοφόρων ως μέρος μιας ευρύτερης υπηρεσίας παροχής πρώτων βοηθειών σε αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, εργοτάξια, ή άλλες ιδιωτικές παροχές,
• την παροχή συμπληρωματικών πόρων στις κρατικές (περιφερειακές) υπηρεσίες ΕΚΑΒ,
• επείγουσα μεταφορά ασθενών μεταξύ σημείων φροντίδας (όπως μεταξύ δύο νοσοκομείων),
• μη επείγουσα μεταφορά ασθενών,
• κατ’ οίκον ιατρική φροντίδα.
VI. Όλοι οι πάροχοι υπηρεσιών επείγουσας προνοσοκομειακής ιατρικής φροντίδας, συμπεριλαμβανομένου του περιφερειακού ΕΚΑΒ, του ιδιωτικού και του εθελοντικού, μπορούν να υποβάλουν προσφορές για πολλές από τις διαθέσιμες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών ασθενοφόρων σε περιφερειακό ή δημοτικό επίπεδο. Αυτό θέτει τους εθελοντές παρόχους σε άμεσο ανταγωνισμό με τις ιδιωτικές υπηρεσίες, αν και ο ιδιωτικός τομέας είναι πιθανόν να αυξηθεί σε βάρος των εθελοντικών υπηρεσιών με την πάροδο του χρόνου.
VII. Υποχρεωτική διαπίστευση ασθενοφόρων κατά το πρότυπο BS EN 1789:2007 + A2:2014. Αυτό το ευρωπαϊκό πρότυπο καθορίζει τις απαιτήσεις για το σχεδιασμό, τη δοκιμή, την απόδοση και τον εξοπλισμό οδικών ασθενοφόρων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά και τη φροντίδα των ασθενών. Περιέχει απαιτήσεις για το διαμέρισμα του ασθενούς. Δεν καλύπτει τις απαιτήσεις έγκρισης και καταχώρησης του οχήματος και την εκπαίδευση του προσωπικού που αποτελεί αρμοδιότητα της αρχής / αρχών της χώρας όπου πρόκειται να καταχωρηθεί το ασθενοφόρο. Εφαρμόζεται στα ασθενοφόρα, ικανά να μεταφέρουν τουλάχιστον ένα άτομο σε φορείο. Οι απαιτήσεις καθορίζονται για κατηγορίες ασθενοφόρων που βασίζονται σε αυξανόμενη σειρά του επιπέδου θεραπείας που μπορεί να πραγματοποιηθεί. Πρόκειται για το ασθενοφόρο μεταφοράς ασθενών (τύποι Α1 Α2), το ασθενοφόρο έκτακτης ανάγκης (τύπος Β) και την κινητή μονάδα εντατικής θεραπείας (τύπος C). Παρέχει γενικές απαιτήσεις για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που μεταφέρονται σε ασθενοφόρα και χρησιμοποιούνται εκεί και εκτός νοσοκομείων και κλινικών σε καταστάσεις όπου οι συνθήκες περιβάλλοντος μπορεί να διαφέρουν από τις κανονικές συνθήκες σε εσωτερικό χώρο.
VIII. Αναγνώριση της ειδικότητας επείγουσας ιατρικής και παραϊατρικών επαγγελμάτων επείγουσας ιατρικής φροντίδας από το ΚΕΣΥ (έχει αναγγελθεί ότι θα αναγνωριστεί τριετής εξειδίκευση επείγουσας ιατρικής μέσα στο 2017).
IX.  Συνεχής εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας.
X. Συνεχής αξιολόγηση μέσω δεικτών ποιότητας, όπως πχ. ικανοποίηση ασθενή από την υπηρεσία, αριθμό ατόμων που συνήλθαν από έμφραγμα (αντίστοιχα από εγκεφαλικό), αριθμό ατόμων που δεν απάντησε η υπηρεσία τηλεφωνικά, χρόνο αναμονής για τηλέφωνο, χρόνο αναμονής από ειδοποίηση μέχρι έλευση οχήματος, ποσοστό κλήσεων που εξυπηρετήθηκαν τηλεφωνικά (“hear & treat”), ποσοστό κλήσεων που εξυπηρετήθηκαν χωρίς μεταφορά (“see & treat”), κλπ.
XI.  Ενοποίηση της επικοινωνίας όλων των υπηρεσιών επείγουσας βοήθειας (ΕΚΑΒ, πυροσβεστική, αστυνομία, ΕΜΑΚ, φύλαξη συνόρων, ιδιωτών) σε ενιαίο δίκτυο ψηφιακής ραδιοεπικοινωνίας βασισμένο σε πρότυπα TETRA (terrestrial trunked radio, Επίγειες Ραδιοεπικοινωνίες σε Κοινούς Διαύλους).

Ας μην μείνουμε κλεισμένοι σε στερεότυπα (δημόσια - ιδιωτική), ας μην προβάλλουμε το φιλότιμο των εργαζομένων, ας μην κρυφτούμε πίσω από τη μίζερη ανέχεια πόρων. Με πρόγραμμα, τόλμη, συμμόρφωση και συνεργασία μπορούμε να αποδώσουμε καλύτερη και περισσότερη υγεία στον έλληνα πολίτη διασφαλίζοντας ότι ο πολίτης (υγιής ή ασθενής) θα λαμβάνει τη σωστή υγειονομική περίθαλψη, τη σωστή στιγμή, με τη σωστή επιστημονική ομάδα επαγγελματιών υγείας και στο σωστό μέρος.
  
*Ο Γιάννης Σ. Καλαντζάκης είναι entrepreneur υπηρεσιών υγείας, τ. διοικητής της 7ης Υ.Πε. Κρήτης & μέλος της ΜΕΣΥΑ (κεντρικής επιτροπής) στο ΠΟΤΑΜΙ.

Δημοσιεύτηκε 3/12/2017

Πηγή: ygeia360.gr

About " "

Το EKABNews έχει δημιουργηθεί και υποστηρίζετε από εργαζόμενους του ΕΚΑΒ με σκοπό την συγκέντρωση των δημοσιευμάτων που αφορούνε την υπηρεσία και όχι μόνο.. Η ενημέρωση των συναδέλφων , η παρουσίαση διάφορων θεμάτων που αφορούνε τον χώρο, η προβολή των τοπικών νέων ανά παράρτημα, αλλά και η γενικότερη προβολή του ΕΚΑΒ.. είναι μερικοί από τους στόχους της σελίδας. Ευχαριστούμε για την υποστήριξη!

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τους φίλους αναγνώστες:

ΟΧΙ SPAM,
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Παρακαλούμε το σχόλιό σας να είναι σχετικό με την παραπάνω ανάρτηση.
Γενικές απορίες μόνο στη σελίδα μας στο facebook.

 
Copyright © 2013 EKABNews