ΕΙΔΗΣΕΙΣ

26/5/19

Αντιμετώπιση Πολυτραυματία στον τόπο του ατυχήματος και στα Τ.Ε.Π. (ΑΡΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΥΤΡΑΥΜΑΤΙΑ - ΔΙΑΚΟΜΙΔΗ ΑΣΘΕΝΗ - ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΗ - ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟΥ - Η ΒΑΛΙΤΣΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΩΣΤΗ ΓΙΑ ΠΑΡΟΧΗ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ) Μέρος Τέταρτο




Κυριακή, 26 Μαΐου 2019
EKABNews

Αντιμετώπιση Πολυτραυματία στον τόπο του ατυχήματος και στα Τ.Ε.Π. ( ΑΡΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΥΤΡΑΥΜΑΤΙΑ - ΔΙΑΚΟΜΙΔΗ ΑΣΘΕΝΗ - ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΗ - ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟΥ - Η ΒΑΛΙΤΣΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΩΣΤΗ ΓΙΑ ΠΑΡΟΧΗ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ) Μέρος Τέταρτο

Επιμέλεια
Παναγιώτης Σπανός
Διασώστης ΕΚΑΒ Ρόδου


ΑΡΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΥΤΡΑΥΜΑΤΙΑ

Συχνά ο πολυτραυματίας χρειάζεται να μετακινηθεί σε μια διαφορετική θέση ή τοποθεσία. Αφού προηγηθεί εκτίμηση της κατάστασής του και οι διασώστες του έχουν παράσχει επείγουσα ιατρική φροντίδα, θα πρέπει να μεταφερθεί πάνω σε μια μακριά σανίδα σπονδυλικής στήλης ή στο φορείο διάσωσης. Για την αποφυγή κακώσεων του τραυματισμένου ατόμου, οι διασώστες είναι απαραίτητο να γνωρίζουν πως να ανασηκώνουν και να μετακινούν σωστά το άτομο, χρησιμοποιώντας την κατάλληλη μηχανική σώματος και μια ισχυρή λαβή.
Προκειμένου να σηκώσουν και να μετακινήσουν με ασφάλεια έναν πολυτραυματία, η ομάδα διασωστών θα πρέπει να προβλέπει και να αντιλαμβάνεται κάθε κίνηση, η οποία είναι ανάγκη να εκτελείται με συντονισμένο τρόπο.
Ο αρχηγός της ομάδας οφείλει να δείχνει που θα τοποθετεί ο κάθε διασώστης και να περιγράφει γρήγορα τη σειρά των βημάτων που θα ακολουθηθούν, έτσι ώστε να είναι βέβαιο ότι η ομάδα γνωρίζει τι πρέπει να κάνει πριν αρχίσει οποιαδήποτε άρση (Butman, 2006).
 Μια επείγουσα μετακίνηση είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί όταν ένας ασθενής έχει επηρεασμένο επίπεδο συνείδησης, ανεπαρκή αερισμό πνευμόνων ή καταπληξία (μειωμένη αιματική ροή). Ακραίες καιρικές συνθήκες μπορεί επίσης να καταστήσουν αναγκαία μια τέτοια μετακίνηση.
Σε κάποιες περιπτώσεις, οι τραυματίες πρέπει να απομακρυνθούν επειγόντως από την τοποθεσία ή τη θέση στην οποία έχουν βρεθεί.
Όταν ένας ασθενής πρέπει να απεγκλωβιστεί επειγόντως από ένα αυτοκίνητο στο οποίο βρίσκεται καθισμένος, θα πρέπει να εφαρμοστεί η τεχνική ταχέως απεγκλωβισμού.

Τα βήματα από τα οποία η τεχνική αυτή συνίσταται είναι τα εξής:

1. Ο πρώτος διασώστης εφαρμόζει με τα χέρια υποστήριγμα στην κεφαλή του ασθενούς και την αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης από πίσω. Το υποστήριγμα μπορεί να εφαρμοσθεί και από τα πλάγια, εάν χρειαστεί, πλησιάζοντας από την πόρτα του οδηγού.
2. Ο δεύτερος διασώστης αναλαμβάνει χρέη αρχηγού της ομάδας και, ως τέτοιος, δίνει διαταγές μέχρι τη στιγμή που ο ασθενής θα είναι ξαπλωμένος ύπτια πάνω στη σανίδα. Επειδή ο δεύτερος διασώστης είναι αυτός που σηκώνει και γυρίζει τον κορμό του τραυματία, θα πρέπει να διαθέτει φυσική ικανότητα να μετακινήσει τον τραυματία. Ο διασώστης αυτός δουλεύει από την πόρτα της πλευράς του οδηγού. Εφαρμόζει ένα αυχενικό μέσο ακινητοποίησης και εκτελεί την πρωτοβάθμια εκτίμηση.
3. Ο τρίτος διασώστης δουλεύει από το κάθισμα του συνοδηγού και είναι υπεύθυνος για στη στροφή των κνημών και των ποδιών του ασθενούς, εξασφαλίζοντας την απελευθέρωση τους από οποιαδήποτε εμπόδια. Με προσοχή, οφείλει να μετακινήσει πρώτα την κοντινότερη σε αυτόν κνήμη του ασθενούς πλαγίως, αποφεύγοντας περιστροφή της πυέλου και της κατώτερης
σπονδυλικής στήλης. Η πύελος και η κατώτερη σπονδυλική στήλη θα περιστραφούν μόνο όταν ο τρίτος διασώστης μετακινεί την δεύτερη κνήμη κατά τη διάρκεια του επόμενου βήματος. Η μετακίνηση της πιο κοντινής κνήμης νωρίς διευκολύνει πολύ την μετακίνηση της δεύτερης κνήμης σε συμφωνία με το υπόλοιπο σώμα (Butman, 2006).

ΔΙΑΚΟΜΙΔΗ ΑΣΘΕΝΗ

Η επιλογή του Ασφαλέστερου και Ταχύτερου διατιθέμενου μεταφορικού μέσου με τον κατάλληλο εξοπλισμό για την μεταφορά υπό συνεχή παρακολούθηση του τραυματία, είναι κεφάλαιο υψίστης σημασίας.

Τρία είναι τα σημεία, στα οποία πρέπει να δοθεί προτεραιότητα:

1. Η σταθεροποίηση του τραυματία με σωστές Πρώτες Βοήθειες
2. Η ασφαλής μεταφορά του
3. Ο σύντομος χρόνος της διακομιδής του στο νοσοκομείο

Η σωστή ακινητοποίηση του τραυματία βοηθάει στην καλύτερη μεταφορά, την πρόληψη των δευτερογενών βλαβών και περιορίζει τις ανάγκες για αναλγησία.
Περιλαμβάνει   χειρισμούς   που     γίνονται   ρουτίνα   από   τους   διασώστες   σε προνοσοκομειακό επίπεδο. Η χρήση του αυχενικού κηδεμόνα πρέπει να γίνεται σε κάθε ασθενή με τροχαίο ατύχημα, ιδιαίτερη προσοχή σε αυτούς που βρίσκονται σε κωματώδη κατάσταση (Lockey, Deakin, 2005).
Η χρήση του διαιρούμενου φορείου και του στρώματος κενού εκτός από την ακινητοποίηση του τραυματία βοηθάει στην ευκολότερη μεταφορά. Η τοποθέτηση ειδικών ναρθήκων για την ακινητοποίηση των καταγμάτων είναι ιδιαίτερα χρήσιμη και προλαμβάνει την πρόκληση επιπλέον βλαβών. Επί απουσίας εξοπλισμού ακινητοποίηση μπορεί να γίνει με αυτοσχέδια μέσα. Όποιο μέσο και να χρησιμοποιήσουμε δεν πρέπει να είναι σε βάρος της γρήγορης μεταφοράς στο νοσοκομείο (Grande, Stene, 1991).
Οι πρώτες βοήθειες στον τόπο του ατυχήματος μπορεί να σώσουν έναν τραυματία, ενώ η γρήγορη διακομιδή του σε οργανωμένο κέντρο είναι πρωταρχικής σημασίας.
Το μέσον μεταφοράς εξαρτάται από την γεωγραφική θέση (βουνό, νησί) την απόσταση από το νοσοκομείο υποδοχής, το είδος του τραύματος, την κατάσταση του τραυματία και φυσικά από το διαθέσιμο μέσο. Η χρήση των ελικοπτέρων κατά την μεταφορά των τραυματιών μπορεί να μεταβάλει την έκβαση (Yee, Devitt, 1999).
Ο τραυματίας πρέπει να μεταφέρεται στο κοντινότερο νοσοκομείο στο οποίο μπορεί να γίνει ουσιαστική και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των κακώσεων. Η ενδιάμεση μεταφορά σε κέντρα υγείας και υγειονομικούς σχηματισμούς που ανεπαρκούν να προσφέρουν ουσιαστική βοήθεια θεωρείται απώλεια χρόνου και μπορεί να είναι καταστροφική για την έκβαση του τραυματία (Nicholl, Brazier, 1995).

ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΗ

Το πτητικό έργο του ΕΚΑΒ το έχει αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία, πετώντας τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ, καθώς διαθέτει στο ΕΚΑΒ τα δικά της ιπτάμενα μέσα (Ε/Π Agusta B-212, Super Puma και το αεροπλάνο της C-130).
Επίσης, ο Στρατός Ξηράς διαθέτει τα ελικόπτερα CHINOOK.
H σύνθεση του πληρώματος περιλαμβάνει έναν ειδικευμένο ιατρό που έχει εξειδίκευση στην επείγουσα ιατρική και τουλάχιστον 6 μήνες εμπειρία στην                                                                       εξάσκηση της επείγουσας ιατρικής στο έδαφος, καθώς και ένα άτομο πλήρωμα - διασώστη με εξάσκηση στα επείγοντα περιστατικά στο έδαφος τουλάχιστον 1 χρόνο
(Κινητές Μονάδες), ενώ υπάρχει συνεχιζόμενη εκπαίδευση και παρακολούθηση Κ.Ε.Κ. και Ι.Ε.Κ. στο χώρο του ΕΚΑΒ.
Σε κάθε αεροδιακομιδή υπάρχει ο απαραίτητος για την εξειδικευμένη υποστήριξη της ζωής υγειονομικός εξοπλισμός (αναπνευστήρας - monitor - συσκευές έγχυσης υγρών - απινιδωτής - Η.Κ.Γ.).
Το Τμήμα Αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ εδρεύει στο Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Ελευσίνας, στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις του. Οι ιπτάμενοι μόνιμοι ιατροί του ανέρχονται σε οκτώ (8) συν δύο (2) επικουρικών και τριών (3) συνεργατών. Τα ιπτάμενα πληρώματα - διασώστες φθάνουν τους 15 τον αριθμό.

Τύποι αεροδιακομιδών

Τις αεροδιακομιδές που γίνονται από το ΕΚΑΒ, μπορούμε να τις κατατάξουμε σε 4 κατηγορίες:
α) Πρωτογενείς: Είναι οι αεροδιακομιδές βαρέων πασχόντων ασθενών από τον τόπο του συμβάντος στον πλησιέστερο κατάλληλο υγειονομικό σχηματισμό, για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση της πάθησής του.
β) Δευτερογενείς: Είναι οι αεροδιακομιδές βαρέως πασχόντων ασθενών από πρωτοβάθμιο υγειονομικό σχηματισμό στον πιο κοντινό κατάλληλο υγειονομικό σχηματισμό, για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση της πάθησής του.
γ) Τριτογενείς: Είναι οι αεροδιακομιδές ασθενών από δευτεροβάθμιο ή τριτοβάθμιο υγειονομικό σχηματισμό σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας ή σε εξειδικευμένο Κέντρο για την πάθησή του ή την αποθεραπεία του.
δ) Τεταρτογενείς: Είναι οι αεροδιακομιδές για τον επαναπατρισμό του ασθενούς, μεταφορά ασθενών για μεταμόσχευση ή μεταφορά μοσχευμάτων (ΕΚΑΒ, 2016).

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟΥ

Οι κινητές ιατρικές μονάδες στελεχώνονται από εκπαιδευμένο ιατρικό προσωπικό και εκπαιδευμένα πληρώματα-διασώστες (απόφοιτοι του ΙΕΚ-ΕΚΑΒ) και είναι εφοδιασμένες με εξειδικευμένο εξοπλισμό και φάρμακα για προχωρημένη υποστήριξη και σταθεροποίηση των ζωτικών λειτουργιών του πάσχοντος και εξειδικευμένους θεραπευτικούς χειρισμούς. Σε μια κινητή ιατρική μονάδα περιλαμβάνεται όλος ο εξοπλισμός που περιέχεται σ' ένα απλό ασθενοφόρο με επιπλέον εξειδικευμένο εξοπλισμό (EKAB, 2016).

Τα απλά ασθενοφόρα διαθέτουν:
      Φορείο
      Πτυσσόμενη καρέκλα μεταφοράς ασθενούς
      Σανίδα ακινητοποίησης
      Ημιαυτόματο εξωτερικό απινιδωτή
      AMBU
      Μάσκες Venturi
      Συσκευή και σωλήνες αναρρόφησης
      Στρώμα πολυτραυματία
      Γάζες διαφόρων τύπων
      Ισοθερμικές κουβέρτες
      Ιμάντες πρόσδεσης
      Φλεβοκαθετήρες
      2-3 φιάλες οξυγόνου
      1-2 φορητές φιάλες οξυγόνου
      2 στατό
      2 παροχές οξυγόνου
      Βαλίτσα Α’ Βοηθειών

Ο επιπλέον εξειδικευμένος εξοπλισμός περιλαμβάνει:
·         Σταθερό πιεσόμετρο
·         Αναπνευστήρας
·         Ηλεκτροκαρδιογράφος - Απινιδωτής και με δυνατότητα εξωτερικής βηματοδότησης
·         Παλμικό Οξύμετρο
·         Φορείο-Φαράσι (Scoop-strecher)
·         Στρώμα πολυτραυματία
·         Γιλέκο απεγκλωβισμoύ
·         Αερονάρθηκες
·         Κηδεμόνας κεφαλής
·         Συσκευή αναρρόφησης (σταθερή και φορητή)
·         Μάσκα ambu
·         Φορητό στηθοσκόπιο
·         Λαρυγγοσκόπιο με τρεις λάμες
·         Glucotest-Σακχαρόμετρο
·         Ισοθερμική κουβέρτα
·         Φαρμακευτικός εξοπλισμός (EKAB, 2016).

Το monitoring κατά την διάρκεια μεταφοράς είναι περιορισμένο συγκριτικά με τις δυνατότητες που έχουμε στο νοσοκομείο, είναι περισσότερο κλινικό και απαιτεί συνεχώς την φυσική παρουσία του γιατρού. Το ηλεκτροσκόπιο όπως και το παλμικό οξυγονόμετρο θεωρούνται απαραίτητα για την μεταφορά των ασθενών (Insel, Weissman, 1986).
Η μέτρηση της αρτηριακής πίεσης αν και μας δίνει πληροφορίες για την αιμοδυναμική κατάσταση του τραυματία, είναι δύσκολη εν κινήσει εάν δεν υπάρχει αυτόματη συσκευή μέτρησης, ενώ η ψηλάφηση περιφερικών σφύξεων, είναι αξιόπιστος δείκτης αξιολόγησης της αιμοδυναμικής εικόνας. Η αξιολόγηση του επιπέδου συνείδησης (εάν ο τραυματίας είναι σε εγρήγορση) και των κορών πρέπει να γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Ο τρόπος που αναπνέει ο τραυματίας μας δίνει σημαντικές πληροφορίες, ενώ σε διασωληνωμένους ασθενείς έχει σημασία η παρακολούθηση των πιέσεων των αεραγωγών για την γρήγορη ανίχνευση και αντιμετώπιση των μεταβολών (Gervais, Eberle, 1987).

Η ΒΑΛΙΤΣΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΩΣΤΗ ΓΙΑ ΠΑΡΟΧΗ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ

Η “Βαλίτσα” Πρώτων Βοηθειών πρέπει να περιέχει τα εξής:

Στηθοσκόπιο
Πιεσόμετρο
Όλα τα απαραίτητα για τεχνητή αναπνοή:
·         Αεραγωγός
·         Συσκευή Ambu (ασκός) με μάσκα
·         Λαρυγγοσκόπιο
·         2 έως 3 τραχειοσωλήνες
·         Λαβίδα McGill
·         Ειδική βελόνη τραχειοστομίας
·         Ειδική βελόνη με βαλβίδα για πνευμοθώρακα υπό τάση (Panacek, Feulke, 1998).
Ίσχαιμο επίδεσμο
4 λάστιχα ελαστικής περίδεσης
Ορό για ενδοφλέβια χορήγηση:
·         Ορό Ringers
·         Ορό γλυκόζης 5%
·         Κολλοειδές διάλυμα για ενδοφλέβια χρήση
·         3 συσκευές έγχυσης
·         3 φλεβοκαθετήρες
·         5 σύριγγες (Γρηγοράκος, Φιλντίσης, 1995).
Επιδεσμικό υλικό:
·         Αποστειρωμένες γάζες
·         Ελαστικοί επίδεσμοι
·         Απλοί επίδεσμοι
·         2 γύψινοι επίδεσμοι
Απαραίτητα εργαλεία αιμόστασης και συρραφής τραύματος:
·         1 ψαλίδι
·         Λαβίδα χειρουργική
·         2 λαβίδες αιμοστατικές
·         Βελονοκάτοχο
·         2 έως 3 ράμματα με ατραυματική βελόνη νο1 και νο2
·         1 φιαλίδιο τοπικού αντισηπτικού
·         Αποστειρωμένα πεδία
·         Αποστειρωμένα γάντια
·         Λάμες νυστεριού (Γρηγοράκος, 1998).
Καθετήρα folley και ουροσυλλέκτη
Καθετήρα ρινογαστρικό Levin και συλλέκτη
Ταινίες ελέγχου γλυκόζης αίματος
Φάρμακα:
·         Αδρεναλίνη
·         Ατροπίνη
·         Διγοξίνη
·         Γλυκόζη 5% και 35%
·         Υδροκορτιζόνη
·         Ινσουλίνη
·         Ισχυρό παυσίπονο (πεθιδίνη και μορφίνη)
·         Διττανθρακικό νάτριο
·         Αντιισταμινικό
(Rice, Kotti, 2008).

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΟΛΥΤΡΑΥΜΑΤΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΤΑ Τ.Ε.Π.

ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΔΑΓΡΕΣ ΠΕΤΡΟΣ
ΚΑΡΑΔΗΜΟΥ ΕΛΕΝΗ

ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ




Δείτε στο EKABNews & diasostesrodou.blogspot.com



About " "

Το EKABNews έχει δημιουργηθεί και υποστηρίζεται από εργαζόμενους του ΕΚΑΒ με σκοπό την συγκέντρωση των δημοσιευμάτων που αφορούνε την υπηρεσία και όχι μόνο.. Η ενημέρωση των συναδέλφων , η παρουσίαση διάφορων θεμάτων που αφορούνε τον χώρο, η προβολή των τοπικών νέων ανά παράρτημα, αλλά και η γενικότερη προβολή του ΕΚΑΒ.. είναι μερικοί από τους στόχους της σελίδας. Ευχαριστούμε για την υποστήριξη!

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τους φίλους αναγνώστες:

ΟΧΙ SPAM,
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Παρακαλούμε το σχόλιό σας να είναι σχετικό με την παραπάνω ανάρτηση.
Γενικές απορίες μόνο στη σελίδα μας στο facebook.

 
Copyright © 2013 EKABNews