ΕΙΔΗΣΕΙΣ

27/8/20

ΕΚΑΒ: Ο σημαντικότερος πυλώνας διαχείρισης κρίσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος

 

Πέμπτη, 27 Αυγούστου 2020

EKABNews

 

ΕΚΑΒ: Ο σημαντικότερος πυλώνας διαχείρισης κρίσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος

health4u.gr

 

Ως Κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης ορίζουμε τη χρονική στιγμή εκδήλωσης μιας κρίσης, όσο και η περίοδος εξέλιξής της, κατά την οποία τίθεται σε κίνδυνο η ζωή ή η σωματική ακεραιότητα του πληθυσμού στο χώρο και οι υποδομές αυτής. Η οργάνωση και η διαχείριση πόρων και ευθυνών για την αντιμετώπιση, με ολοκληρωμένο και συντονισμένο τρόπο της φερόμενης κατάστασης έκτακτης ανάγκης, όσον αφορά την ετοιμότητα, την ανταπόκριση και την βραχεία αποκατάσταση, έναντι αυτής την ορίζουμε ως Διαχείριση Έκτακτης Ανάγκης.

Ο Γενικός Χειρουργός του ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης – Επιμελητής Β’ Δημήτριος Άλλιος, η Αναισθησιολόγος – Διευθύντρια ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης, Χριστίνα Καραμπελίδου και Αναισθησιολόγος – Επιμελήτρια Α΄ ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης, Στέλλα Χαριτίδου παραχώρησαν συνέντευξη στην health4u.gr

Συνέντευξη στην Κέλλυ Σαουάχ-Μαραγκουδάκη

Κυρία Καραμπελίδου, υπάρχει πάντα μια πρώτη χάραξη στρατηγικής; Ενδεικτικά ένα καλό σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης τι πρέπει να περιλαμβάνει;

Ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες της διαχείρισης κρίσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι το ΕΚΑΒ που πλέον έχει ισχυροποιηθεί έτι περαιτέρω με την ενσωμάτωση  του παλαιού ΕΚΕΠΥ – Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας (το οποίο καταργήθηκε ως αυτοτελής οργανισμός) και με τη σύσταση του ΕΣΚΕ – Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων. Προβλέπονται γενικά και ειδικά επιχειρησιακά σχέδια αντιμετώπισης κάθε έκτακτης ανάγκης που μπορεί να προκύψει, τα οποία περιγράφουν λεπτομερώς τις ενέργειες όλων των εμπλεκομένων, αλλά καθώς τα περισσότερα είναι διαβαθμισμένα μπορώ να σας αναφέρω μόνο ενδεικτικά ορισμένες κωδικές ονομασίες και σε τι αφορούν: Σχέδιο Άρτεμις για τη γρίπη και τον κορονοϊό, Σώστρατος για τους σεισμούς, Περσέας για έκτακτες καταστάσεις σε νοσοκομειακούς σχηματισμούς, Φιλοκτήτης για ΠΡΒΧ συμβάντα κλπ.

Πείτε μου, ποιοι είναι οι διατιθέμενοι πόροι διαχείρισης συμβάντων; Προσωπικό, εξοπλισμός και μέσα.

Όταν προκύψει ένα συμβάν μαζικών απωλειών υγείας (φυσική καταστροφή, τεχνολογική καταστροφή, τρομοκρατική ενέργεια κλπ)  το ΕΚΑΒ κινητοποιείται πάσει δυνάμει. Αρμόδιο σε μια τέτοια περίπτωση καθίσταται το Ειδικό Τμήμα Ιατρικής Καταστροφών -ΕΤΙΚ του ΕΚΑΒ. Στο τμήμα αυτό συμμετέχουν γιατροί και διασώστες του ΕΚΑΒ, οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί στην αντιμετώπιση μαζικών απωλειών υγείας λόγω μαζικών ατυχημάτων και καταστροφών. Στα πλαίσια του σχεδίου Ξενοκράτης καλείται η υπηρεσία μας να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις στην υγειά των πολιτών από διαφόρων αντίξοες καταστάσεις με αίτιο φυσικές η τεχνολογικές καταστροφές, μαζί με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς.

 

Αποστολή του ΕΤΙΚ είναι η εξασφάλιση και προστασία της δημόσιας υγείας δια μέσω μιας ταχείας ανταπόκρισης του ΕΚΑΒ σε όλες τις καταστάσεις που απαιτούν παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας σε μεγάλο αριθμό θυμάτων καθώς και ο συντονισμός μεταξύ προνοσοκομειακής και νοσοκομειακής ανταπόκρισης. Η προστασία της υγείας καθώς και η διατήρηση της ζωής και της περιούσιας των πολιτών από τις επιδράσεις μιας φυσικής η τεχνολογικής καταστροφής είναι πάρα πολύ σημαντική.

 

Κύριε Άλλιε, ως γενικός χειρουργός στο ΕΚΑΒ, πείτε μου από πού ξεκινούν και που ολοκληρώνονται οι αρμοδιότητες σας σε ένα περιστατικό;

Οι ιατροί που υπηρετούν στο ΕΚΑΒ, ανεξαρτήτως βασικής ειδικότητας, είναι μετεκπαιδευμένοι στην Επείγουσα Προνοσοκομειακή Ιατρική και έχουν ιδιαίτερη εμπειρία στην αντιμετώπιση κάθε είδους επείγοντος περιστατικού, οπουδήποτε αυτό προκύπτει και σε κάθε περιβάλλον. Το έργο των ιατρών του ΕΚΑΒ είναι πολλαπλό: στελεχώνουν το συντονιστικό – επιχειρησιακό  κέντρο, τις κινητές ιατρικές μονάδες, τα μέσα αεροδιακομιδών, το ιατρείο του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος καθώς και άλλες ειδικές υπηρεσίες. Ήδη από την κλήση του πολίτη στο 166, συχνά ο ιατρός του ΕΚΑΒ δίνει τηλεφωνικές οδηγίες στους παριστάμενους όταν πρόκειται για βαρύ περιστατικό, όπως για παράδειγμα εφαρμογή ΚΑΡΠΑ σε ανακοπή, μεταβαίνει στο σημείο του συμβάντος όπου και ξεκινάει την αντιμετώπιση του πάσχοντα προνοσοκομειακά και το έργο του ολοκληρώνεται με την παράδοση του ασθενή στους συναδέλφους των ΤΕΠ των νοσοκομείων.

Περιγράψτε μου το πιο δύσκολο περιστατικό που έχετε κληθεί να αντιμετωπίσετε κατά τη διάρκεια της ιατρικής σας καριέρας, το οποίο έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη σας!

Ορισμένα περιστατικά λόγω της φύσης τους παραμένουν στη μνήμη όσων τα έχουν αντιμετωπίσει για πολύ καιρό. Προσωπικά προβληματίζομαι ιδιαίτερα με εκείνα τα περιστατικά που αφορούν παιδιά και ένα από αυτά έρχεται απευθείας στο μυαλό μου, στο οποίο μάλιστα εμπλέκονται και αστυνομικοί της ομάδας Ζ. Η βραδινή κλήση αφορούσε σε υγιές βρέφος περίπου 40 ημερών, στο κέντρο της πόλης που ξαφνικά έκανε ανακοπή μέσα στο σπίτι του στην αγκαλιά της μητέρας του. Ο Γιώργος και ο Νίκος της ομάδας Ζ που έφτασαν σε λιγότερο από 2 λεπτά καθώς βρίσκονταν πλησίον, διαπίστωσαν την ανακοπή και ξεκίνησαν ΚΑΡΠΑ η οποία συνεχίστηκε από τους συναδέλφους διασώστες του ΕΚΑΒ που ακολούθησαν το επόμενο λεπτό. Ταυτόχρονα με την εφαρμογή ΚΑΡΠΑ κατέβασαν το βρέφος στην είσοδο της πολυκατοικίας τη στιγμή που προσεγγίσαμε και εμείς με την Κινητή Ιατρική Μονάδα, οπότε το παραλάβαμε και παρέχοντας εξειδικευμένη υποστήριξη το διακομίσαμε συνοδεία δικυκλιστών της Ζ και ΔΙΑΣ στο Ιπποκράτειο μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Η προσπάθεια συνεχίστηκε από το προσωπικό του νοσοκομείου και μετά από λίγα λεπτά η καρδιά του είχε ξεκινήσει και πάλι να χτυπάει… τα συναισθήματα όλων μας εκείνες τις στιγμές ήταν πραγματικά απερίγραπτα!

Ως εκπαιδευτής πρώτων βοηθειών στη σχολή Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ ποια ήταν η εμπειρία που αποκόμισατε από το επίπεδο εκπαίδευσης στις πρώτες βοήθειες των Ελλήνων αστυνομικών και πόσο πρόθυμοι είναι σήμερα οι Έλληνες αστυνομικοί να εκπαιδευτούν στα ζητήματα των πρώτων βοηθειών ώστε να ανταποκριθούν στον πολίτη

Ως καθηγητής Α’ Βοηθειών στη Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας (ΣΑΕΑ) επί 4 συναπτά έτη, εντυπωσιάστηκα από το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έδειχνε η συντριπτική πλειοψηφία των Δόκιμων Υπαστυνόμων για το συγκεκριμένο αντικείμενο. Ορισμένοι είχαν λάβει ήδη εκπαίδευση Α’ Βοηθειών ως ναυαγοσώστες ή μέλη διασωστικών εθελοντικών ομάδων. Δεν είναι λίγες οι φορές άλλωστε που χρειάστηκε οι Δόκιμοι Υπαστυνόμοι να επιληφθούν, κατά τη διάρκεια των σπουδών τους στη ΣΑΕΑ, σε περιστατικά υγειονομικού ενδιαφέροντος που υπέπεσαν στην αντίληψή τους εντός και εκτός υπηρεσίας.

Εκτός ΣΑΕΑ έχει τύχει να συνεργαστούμε σε περιστατικά με προσωπικό των ομάδων Ζ και ΔΙΑΣ  καθώς και με προσωπικό των ΟΠΚΕ και οφείλω να ομολογήσω ότι πληθώρα αστυνομικών διαθέτουν εξαιρετικές γνώσεις Α’ Βοηθειών μετά από εκπαιδεύσεις στις οποίες συχνά αφιερώνουν προσωπικό χρόνο και χρήματα.  Πολλοί περισσότεροι επιθυμούν να εκπαιδευτούν αλλά ίσως διστάζουν λόγω του ασαφούς νομικού καθεστώτος ή δεν τους δίνεται η ευκαιρία μέσω της υπηρεσίας τους λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Ως μάχιμος ιατρός στο ΕΚΑΒ πείτε μας πόσο καλά μπορούν να συνεργαστούν δύο κρατικοί λειτουργοί (ΕΚΑΒ-ΕΛΑΣ) από κοινού σε ένα υγειονομικό συμβάν;

Καθημερινά καταγράφονται πολλαπλά συμβάντα όπου απαιτείται συνδρομή και των δύο υπηρεσιών, του ΕΚΑΒ και δυνάμεων της ΕΛΑΣ, όπως τροχαία, παθολογικής φύσης περιστατικά σε δημόσιο χώρο, αιφνίδιοι θάνατοι, εγκληματικές ενέργειες, αυτοκτονίες, επιθετική συμπεριφορά παρευρισκομένων, χρήστες ουσιών, ψυχιατρικοί ασθενείς, συνοδεία υψηλών προσώπων (Προεδρία Δημοκρατίας , Προεδρεία Κυβερνήσεως κλπ). Η συνεργασία είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική σε όλες τις βαθμίδες, πάντα φυσικά υπάρχει χώρος για βελτίωση με συνεκπαιδεύσεις, μνημόνια ενεργειών ώστε να γίνουμε ακόμα καλύτεροι. Υπάρχει άλλωστε και εκτός υπηρεσίας «συνεργασία» καθώς δεν είναι σπάνια η ανάπτυξη φιλικών σχέσεων του προσωπικού των δύο φορέων και όπως μου αρέσει να λέω: εσείς προσέχετε εμάς και εμείς ευχόμαστε να μη μας χρειαστείτε ποτέ!

Υπάρχουν εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία μπορεί το κράτος να αξιοποιήσει για την εκπαίδευση των αστυνομικών; Και αν ναι που μπορεί να απευθυνθεί κάποιος αστυνομικός που θέλει να λάβει γνώση πρώτων βοηθειών.

Η συνεργασία ΕΚΑΒ -ΕΛΑΣ θα πρέπει να ισχυροποιηθεί πέρα από το επιχειρησιακό επίπεδο και στο επίπεδο της εκπαίδευσης. Οργανωμένα και συλλογικά  και όχι μόνο ατομικά οι αστυνομικοί που εργάζονται στις διάφορες υπηρεσίες της ΕΛΑΣ θα μπορούσαν να αποκτήσουν γνώσεις  σε θέματα Α΄ Βοηθειών απευθυνόμενοι στα γραφεία εκπαίδευσης της κεντρικής υπηρεσίας και των παραρτημάτων του ΕΚΑΒ ανά την επικράτεια. Υπάρχουν προγράμματα εκπαίδευσης τόσο γενικού πληθυσμού αλλά και ειδικών ομάδων που πραγματοποιούνται ανά τακτά διαστήματα με εξαίρεση την τρέχουσα περίοδο λόγω κορονοϊού. Όλοι οι εκπαιδευτές του ΕΚΑΒ με χαρά σας περιμένουμε να γνωριστούμε καλύτερα, να σας διδάξουμε αλλά και να μάθουμε από εσάς μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες…

Κυρία Χαριτίδου, πώς θα περιγράφατε την καθημερινότητα των ανθρώπων του ΕΚΑΒ ειδικά τώρα την περίοδο του κορονοϊού;

ΕΚΑΒΣτη Θεσσαλονίκη, στο Επιχειρησιακό Κέντρο του ΕΚΑΒ τα τηλέφωνα χτυπάνε ασταμάτητα. Είναι ένα τυπικό Αυγουστιάτικο πρωινό, με μια ειδοποιό διαφορά. Πολλές από τις κλήσεις αφορούν εμπύρετους ασθενείς, ύποπτα κρούσματα ή επιβεβαιωμένα κρούσματα Covid-19.

 Η εργασιακή καθημερινότητα των ανθρώπων αυτής της Υπηρεσίας, έχει αλλάξει εδώ και μήνες. Από την αρχή της πανδημίας, στην πρώτη γραμμή κυριολεκτικά. Και τώρα. Χωρίς δεύτερη σκέψη. Στην πρώτη γραμμή. Δεν είναι πάντα εύκολο. Δεν είναι πάντα αβίαστα εφικτό. Αλλά υπηρετώντας με ζήλο και πολλές φορές με αυταπάρνηση, αυτό το καθήκον, οι άνθρωποι του ΕΚΑΒ, Διασώστες και Ιατροί, είναι εκεί, στην πρώτη γραμμή. Ταυτόχρονα με την πανδημία, η ζωή συνεχίζεται. Συνάνθρωποι μας χρειάζονται ασθενοφόρο καθημερινά και για άλλους λόγους, έμφραγμα, λιποθυμία, τροχαίο ατύχημα, κάταγμα άκρου, εγκεφαλικό επεισόδιο και η λίστα είναι μεγάλη.

Ο φόρτος εργασίας έχει αυξηθεί σημαντικά και μαζί και η πίεση στο προσωπικό του ΕΚΑΒ. Κανένας δεν μένει ασυγκίνητος μπροστά σε αυτό το πρωτόγνωρο γεγονός, της πανδημίας. Είμαστε γενιά που δεν έχει ζήσει ξανά κάτι παρόμοιο. Το άγχος και η αγωνία μεταφέρεται & εκτός δουλειάς, στο σπίτι, στην οικογένεια, στους φίλους. Η πρώτη γραμμή είναι πάντα εκτεθειμένη σε κίνδυνο. Όμως τώρα τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά.

Στους διαδρόμους της Κεντρικής Υπηρεσίας, Διευθύντρια, Ιατροί και Συντονιστές πηγαινοέρχονται προβληματισμένοι. Υπάρχει φόβος και προβληματισμός για το προσωπικό, να μην εκτεθεί στον ιό, για την κοινότητα και την διασπορά, να υπάρχει επάρκεια μέσων προστασίας, «Να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε!» Κοιτάζω αυτούς τους ανθρώπους σαν τρίτος και “ψεύδομαι” ότι δεν είμαι ένας από αυτούς. Και μόνο τους θαυμάζω. Παρά την αγωνία, το άγχος, την βαριά αυτή ευθύνη, είναι ψύχραιμοι και παλεύουν. Οι άνθρωποι του ΕΚΑΒ δεν θέλουν χειροκρότημα, δεν χρειάζονται μπράβο. Δεν είναι ήρωες. Είναι η πρώτη γραμμή. Και αυτό το βαρύ φορτίο ευθύνης το κουβαλάνε με αξιοπρέπεια και επαγγελματισμό. Σε αυτήν την δύσκολη καμπή στην εξέλιξη της πανδημίας, το ΕΚΑΒ είναι εδώ, ως σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα της επιβίωσης. Με την ελπίδα & ευχή οι πολίτες να μην χρειάζονται τις υπηρεσίες του. Μένουμε ασφαλείς, πλένουμε χέρια, φοράμε μάσκα.

 

Πηγή: health4u.gr



About " "

Το EKABNews έχει δημιουργηθεί και υποστηρίζεται από εργαζόμενους του ΕΚΑΒ με σκοπό την συγκέντρωση των δημοσιευμάτων που αφορούνε την υπηρεσία και όχι μόνο.. Η ενημέρωση των συναδέλφων , η παρουσίαση διάφορων θεμάτων που αφορούνε τον χώρο, η προβολή των τοπικών νέων ανά παράρτημα, αλλά και η γενικότερη προβολή του ΕΚΑΒ.. είναι μερικοί από τους στόχους της σελίδας. Ευχαριστούμε για την υποστήριξη!

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τους φίλους αναγνώστες:

ΟΧΙ SPAM,
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Παρακαλούμε το σχόλιό σας να είναι σχετικό με την παραπάνω ανάρτηση.
Γενικές απορίες μόνο στη σελίδα μας στο facebook.

 
Copyright © 2013 EKABNews